Avbrott med meddelandet V52
Problembeskrivning: Rutan blir svart och ett felmeddelande med koden V52 visas på skärmen.
Förutsättningar: Problemet kan uppstå ensamt eller i kombination med avbrott på bredband och telefoni. Orsakerna kan vara olika. Nedan beskriver vi orsakerna utan hänsyn till om problem uppstått på endast TV eller på samtliga tjänster.
Orsak: Detta beror på avbrott i sändningen. Anledningen till avbrottet kan vara t.ex:
- Tillfälligt problem med utsändningen på enskild kanal.
- Routern startar om.
- Nätverkssladden mellan router och TiVo har åkt ur eller glappar.
- Eventuell utrustning mellan router och TiVo-box har problem.
- Problem med fiberomvandlare.
- Problem med husets fiberkabel.
- Lokalt eller nationellt problem med kommunikationsoperatörens utrustning.
- Problem med utsändningen från programleverantörern.
- Problem med koppling mellan Comhem och kommunikationsoperatörenFörslag på saker du själv kan göra:
Åtgärder:
- Om problemet uppstår återkommande, felanmäl till Comhem.
- Om problemet uppstår tillfälligt, prova att byta kanal och gå tillbaka till den kanal du såg på.
- Om problemet uppstår tillfälligt på alla kanaler, säkerställ att du har bredbandsuppkoppling. Starta eventuellt om router och mediaomvandlare (normalt sett skall du inte behöva starta om TiVo-boxen).
- För att utesluta att problemet beror på nätverkssladdar eller annat i huset bör du dra en kabel direkt från routern till TiVo-boxen. Säkerställ att kabeln är av god kvalitet. Koppla eventuellt in en dator istället för TiVo-boxen och prova att köra Bredbandskollen eller annan valfri tjänst för att mäta bandbredd, du bör komma upp i strax över 100Mbit/s vid mätning till svensk mätserver.
- Om alla tjänster har problem, kontrollera att WAN-lampan på mediaomvandlaren lyser. Om denna är släckt tyder det på att du inte har kontakt med fibernätet. Starta först om mediaomvandlaren för att se om detta hjälper. Felanmäl annars till Comhem.