Eksta Fiber utökar samarbetet med BRS Networks AB från 2021-01-01

Eksta Fiber utökar samarbetet med BRS Networks AB från 2021-01-01.  Anledningen är att vi vill säkra upp kvalitén runt driften och underhållet av vårt fibernät.

Vi ser även att vi har potential att fortsätta växa som förening och erbjuda fler fastigheter i vårt område att ansluta sig men det kräver stora arbetsinsatser och det i kombination med problemen med att rekrytera nya medlemmar till styrelsen resulterar i mycket arbete för några få personer.

Från och med årsskiftet kommer BRS sköta om drift och underhåll samt fakturering och redovisning. Den största skillnaden för dig som medlem är att du i framtiden kontaktar BRS direkt istället för någon av oss i styrelsen.

Kontaktuppgifter till BRS:

010-600 56 00 eller support@brs.se

På dessa kontaktytor finns det alltid bevakning mellan 8:00-17:00 på vardagar.

I övrigt gäller som tidigare, har du problem med till exempel tjänsten ”Tripple play” abonnemang från Comhem som innehåller telefoni, internet och Tv då fel anmäler du till Comhem.

Felanmälan Comhem

Comhems kundtjänst:      0775 171715

Styrelsen genom, Ordförande Hans Romehed

Eksta Fibers styrelse planerar att utöka vårt samarbete med BRS networks AB

Eksta Fibers styrelse planerar att utöka vårt samarbete med BRS networks AB från 2021-01-01.  Anledningen är att vi vill säkra upp kvalitén runt driften och underhållet av vårt fibernät.

Vi ser även att vi har potential att fortsätta att växa som förening och erbjuda fler fastigheter i vårt område att ansluta sig men det kräver stora arbetsinsatser och det i kombination med problemen med att rekrytera nya medlemmar till styrelsen så resulterar det i mycket arbete för några få personer. De flesta i styrelsen har en annan profession än enbart styrelsearbetet i Eksta Fiber Ekonomisk Förening.

Vi i styrelsen har kommit fram till att kombinationen av kompetenshöjning och avlastning för styrelsen är viktig för oss. När vi också i juni träffade övriga föreningar i styrelsemötet med Gotland Fiber kunde vi konstatera att nästan hälften av dom 34st. föreningarna hade redan ingått avtal med BRS och fler var på gång så känner vi i styrelsen väldigt trygga i denna övergång. 

Ekonomiskt kommer detta inte påverka medlemmarna då den serviceavgiften föreningen tar ut idag kommer motsvara den avgift BRS kommer att ta ut. Däremot har styrelsen accepterat att BRS får ta ut en förhöjd avgift vid varje påminnelse och därefter kommer ett inkassokrav.

I övrigt har Comhem har aviserat en höjning av avgiften med 20 kr, se följande meddelande nedan

IP-Only som är er kommunikationsoperatör har meddelat att de från och med 2021-01-31 upphör med transmissionstjänster 100/10 Mbit/s som vi använder för ert gruppavtal. De hänvisar oss till Bredband 100/100 Mbit/s istället och vi kommer per automatik flytta över kunderna till den tjänsten. Då priset för Bredband 100/100 ligger högre än 100/10 tvingas vi samtidigt göra en prishöjning på 20 kr per anslutning och månad vilket motsvarar den merkostnad som IP-Onlys förändring innebär för oss. Med anledning av detta kommer vi inte kunna addera nya anslutningar i gruppavtalet förrän efter årsskiftet. De fastigheter som själva har valt en högre tjänst än den gruppavtalade kommer att ligga kvar på den tjänst som de valt.

Er nya månadskostnad per anslutning till gruppavtalet blir från och med 2021-02-01; 289,20 Kr ex moms

Med vänliga hälsningar

Marcus Lundgren

Com Hem – En del av Tele2 Sverige AB

Från och med årsskiftet kommer BRS sköta om drift och underhåll samt ekonomin i vår förening och den största skillnaden för dig som medlem är att du i framtiden kontaktar BRS Networks direkt istället för någon av oss i styrelsen. 

Kontaktuppgifter till BRS kommer ligga väl synliga på vår hemsida men även ett utskick kommer att göras till alla medlemmar

Styrelsen genom, Ordförande Hans Romehed